LADDAR

Sök på Filmparadiset.se

Dela

[singlepic id=15348 w=111 h=150 float=left]

När ryktet att Zack Snyder och Christopher Nolan tillsammans skulle ta sig an nyfilmatiseringen av den mest klassiska superhjälten, Superman, blev jag alldeles till mig. Skulle de äntligen få det rätt?

Superman Returns” var ett halvdant försök, får jag medge. Även om jag inte vill såga den vid fotknölarna som de allra flesta gör, så var den inget vidare helt enkelt. Men hur gör man en film om en superhjälte med så övermänskliga krafter att inget tycks hota honom intressant? Hur plockar man ner Gud på jorden?

Vi börjar från början. Krypton står vid utrotningens brant. En teknologiskt avancerad ras har exploaterat sin planet så hårt att dess kärna håller på att explodera. Jor-El, spelad av Russell Crowe, planetens ledande vetenskapsman skickar i sista stund iväg sin nyfödde son, Kal-El i en kapsel till jorden.

Väl där adopteras han av makarna Kent, två jordnära bönder i Kansas. De ger honom namnet Clark. Under sin uppväxt förstår Clark mer och mer att han inte är som alla andra. På jorden, och på grund av strålningen från vår sol, får Clark superkrafter. vilket skrämmer honom.

Hans adoptivfar, varmt spelad av den nu återupplivade Kevin Costner, försöker så gott han kan att lära Clark bra värderingar, och höjer ett varningens finger om att människor har en tendens att rygga tillbaka för det vi inte känner igen.

När Clark sedan växer upp och långsamt inser sin fulla potential möts jorden påpassligt av ett hot större än någon sett tidigare. Och här någonstans lägger filmen i femmans växel och stampar plattan i mattan.Utan att gå in för mycket på vad som händer kan jag väl säga att otroligt mycket står på spel, och vår hjälte ställs inför mer än ett dilemma. Oavsett vad han väljer, kommer det förändra världen.

Detta är nog filmens allra tydligaste tema. Valet. När ”Spider-Man” hade premiär år 2002 var taglinen ”With great power comes great responsibility”. Detta gäller även här. På jorden har Kal-El krafter som mer eller mindre gör honom till Gud. Vare sig han vill eller inte. Han har inte bett om att få dessa krafter, men måste nu bestämma sig för hur han ska använda dem. Med alla dessa bördor vilandes på sina axlar, kan man då förvänta sig att han ska kunna ta ett rationellt och ansvarsfullt beslut? Han är väl ändå bara människa? Eller?

Teoretiskt sett är han inte en människa, utan en utomjording. Ändå väljer han att ta strid för människorna. Varför? För att han kan.

Detta leder mig till kärnan om varför jag älskar superhjältar så mycket. På många sätt är de vår tids grekiska gudar, idoler som ska personifiera de vi innerst inne vill vara, om vi kunde. Superman är detta, upphöjt till hundra. Med sina krafter är han i princip oövervinnerlig, men samtidigt oerhört ensam. Trots att hans superhörsel gör att han kan höra alla människors förtvivlade skrik, gråt och vädjan bryter han inte ihop, utan gör sitt bästa för att hjälpa så många han bara kan. Varför? För att han kan.

Superman, och superhjältar överlag personifierar någonting mer än corny kläder, superkrafter och stoiska poser. De symboliserar också potential. Våran potential. Vi har alla potentialen att vara goda, omtänksamma och hjältemodiga. Alla har vi fått någon gåva som vi kan använda för att göra världen lite bättre. Man behöver inte vara superstark för att kunna stanna och hjälpa någon som fått motorhaveri. Man måste inte ha superhörsel för att höra att någon gråter. Alla kan vi göra något.

Superman personifierar vår potential. Och samtidigt vårat ansvar att använda den potentialen för rätt ändamål.

Filmen då? Ja, den ÄR precis det jag väntat på. Vi slängs in i en makalös fartfylld inledning, fortsätter med ett långsammare tempo i filmens andra akt, vilket är bra och ger en stund för eftertanke, för när filmens tredje akt börjar får man hålla fast sig i stolen för då brakar helvetet löst. Som jag sa i början är insatserna mördande höga, och vi får se mer än en byggnad fullständigt bli till flisor.

Effekterna är kanske inte det bästa jag sett, men vad är det efter filmer som ”Avatar” eller ”Transformers”.

Skådespelarna gör stabila insatser, och särskilt lyfter jag på hatten för Kevin Costner och Russell Crowe, som ger en mysig värme till filmen. Henry Cavill, som spelar Stålis själv, har stiliga käkben och ger rollen en allvarlig tyngd.

Jag ger filmen slutbetyget 7/10, och med spänd förväntad ser jag fram emot nästa del i denna, förhoppningsvis, långa franchise.

[signoff icon=”floppy”] Originaltitel: Man of Steel Språk: Engelska Genre: Action, Äventyr, Fantasy Regi: Zack Snyder Manus: David S. Goyer Skådespelare: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Diane Lane, Russell Crowe, Antje Traue, Christopher Meloni, Kevin Costner, Laurence Fishburne Format: Blu-ray Producerad: 2013 Länkar: IMDB Speltid: 143 min Bolag: Warner Bros. Releasedatum: 2013-10-23 (DVD/Blu-ray/VOD) Köp eller hyr: Discshop, Cdon[/signoff]

Taggar::