LADDAR

Sök på Filmparadiset.se

Dela

History Channel är ju inte kända för skriptade tv-serier förutom deras framgångssaga ”Vikings”, som just nu är på sin femte säsong. Men här är man igen och försöker upprepa succén i och med deras nya serie ”Knightfall”. Dock måste man säga att det är en serie som bjuder på väldigt lite som skulle kunna leda till succé.

Serien tar oss med in i medeltidens politiska scen och framför allt handlar det om Tempelriddarna. Denna mytomspunna, mäktiga, rika och mystiska militära del av kristendomen. De hade som uppdrag att försvara det heliga landet och de pilgrimer som besökte staden Jerusalem. Men utöver det hade det ett ännu större uppdrag, att skydda graalen från att hamna i fel händer. Men när serien tar sin start så förlorar man sitt sista fäste i det heliga landet och graalen förloras på havets botten. 15 år senare dyker nya ledtrådar upp att den kanske inte är förlorad utan finns i Frankrike. Detta är starten på ett äventyr i jakten på graalen och detta äventyr leds av den passionerade Tempelriddaren Landry (Tom Cullen), som är redo att lägga ned sitt liv för att hitta Kristus förlorade bägare.

Medan historien låter lockande och att det vore ett spännande äventyr att följa, så håller serien inte ihop lika bra som det låter. Visst, för att vara på tv så är produktionsvärdet hyfsat, skådespelarna bra, och historien lockande. Men här saknas mer än vad vi får!

Men visst är det intressant att få se en serie om Tempelriddarna där det aldrig riktigt gjorts tidigare. Man har speglat dem i diverse filmer och serier men inte så ingående som man gör här.

Intressant är också att man här speglar historiska figurer och mixar in dem i historien. Vi får se personer som Påven Boniface VIII, Drottningen Joan of Navarre, William De Nogaret, Prinsessan Isabella, och den franska kungen Philip IV av Frankrike. På det har man naturligtvis även fyllt ut serien med fiktiva karaktärer och en av de viktigaste i serien är Adelina, en judisk flykting från Jerusalem, som är efterlyst av mydighterna i Paris.

Men överlag så haltar historien rejält och det kommer till seriens manus. Det verkar inte veta vart det vill lägga fokuset och känns väldigt splittrat när det väl sätts på film. Är detta ett historiskt drama med politiska undertoner, eller är det en äventyrsserie a la ”Da Vinci Koden” där jakten på graalen är seriens fokus? Eller är detta ett romantiskt drama mellan en Tempelriddare och hans kärlek? Den försöker vara allt detta och lite till och till slut är det allt för spretigt och ger oss alldeles för många trådar att följa. Vi får hoppas man reder ut detta till nästa säsong då det fortfarande är väldigt coolt med Tempelriddare!

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”2002″ display_type=”photocrati-nextgen_pro_horizontal_filmstrip” image_crop=”0″ image_pan=”1″ show_playback_controls=”1″ show_captions=”0″ caption_class=”caption_overlay_bottom” caption_height=”70″ aspect_ratio=”1.5″ width=”100″ width_unit=”%” transition=”fade” transition_speed=”1″ slideshow_speed=”50″ border_size=”0″ border_color=”#ffffff” override_thumbnail_settings=”1″ thumbnail_width=”120″ thumbnail_height=”90″ thumbnail_crop=”1″ ngg_triggers_display=”always” is_ecommerce_enabled=”0″ slug=”Knightfall” order_by=”filename” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]

Taggar::
Tommy

• 1