LADDAR

Sök på Filmparadiset.se

Dela

Synopsis: Det är långt in i framtiden. Byggnadsarbetaren Douglas drömmer om att resa till Mars. Han beger sig till en minnesbank där man köpa minnen som implanteras i kroppen. Men någonting går väldigt fel, och Douglas personlighet börjar plötsligt förändras. Vem är han egentligen? Är han byggnadsarbetaren Douglas eller är han den andra personligheten? Och vad är det egentligen med Mars?

Jag burkar ofta tänka på vilka totalt olika fast lika karriärer Arnold och Stallone har haft. Personligen tycker jag att Arnold lyckades gör filmer med mer substans än vad Stallone gjorde under 80- och 90-talet. Men efter det så är det Stallone som dominerat stort och utvecklat sig till en riktigt bra skådis och regissör. Men “Total Recall” är ytterligare ett bevis på att Arnold valde bättre filmer att medverka i under 90-talet. När Arnold gör denna så gör Stallone “Rocky V“, inte ett så bra val vill jag mena.

Tillbaka till “Total Recall” som är lika magisk nu som när den släpptes. Allt ifrån skådespeleriet till manuset, scenerierna och dess specialeffekter, håller än i dag en väldigt hög standard. Filmen är underbart smart och bjuder på massor av underfundig humor. Regissören Paul Verhoeven har total kontroll på allt i denna film och det är näst intill en perfekt film. Jag önskar verkligen att Verhoven hade fortsatt göra filmer av denna kaliber!

Originaltitel: Total Recall
Språk: Engelska
Genre: Action, Sci-Fi, Thriller
Regi: Paul Verhoeven
Manus: Ronald Shusett , Dan O’Bannon , Gary Goldman
Skådespelare: Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Michael Champion, Roy Brocksmith, Ray Baker, Rosemary Dunsmore, David Knell, Alexia Robinson
Premiärår: 1990
Speltid: 1h 53min
Bolag: Universal Pictures